Log ind
FORSIDE
BIBLIOTEK
FORLØB
AKTIVITETER
REDSKABER
TEMA
TRÆNING
LÆRER
VÆRKTØJER
AnalyseCirkler
Værktøj til tekstanalyse
ArtLine
Tidslinje med kunstværker og forfattere
DanskLex
Opslagsværk med danskfaglige begreber
GenreUniverset
Zoom ind på danskfagets genrer
Notesbog
Dine egne noter samlet ét sted
SkoleTube
Direkte adgang til en lang række web 2.0-værktøjer
TANKERNE BAG ...
LÆRERENS OVERBLIK
ÅRSPLAN
MÅLSTYRET UNDERVISNING
PLANLÆGGEREN
MIT | GYLDENDAL
DIFFERENTIERING PÅ PORTALEN
LÆSE- OG SKRIVETEKNOLOGI
KOMPETENCEHJUL
GYLDENDAL PRÆSENTERER
HOT 2017
FLIPPED CLASSROOM
BEVÆGELSE I UNDERVISNINGEN
INTERMEDIAL LITTERATUR
LITERACY PÅ DANSK
DIGITAL DANNELSE
OM BIBLIOTEKET
OM FORLØBENE
OM TEKSTLÆSNINGER
OM AKTIVITETERNE
OM REDSKABERNE
OM TRÆNINGSDELEN
OM NOTESBOGEN
FORFATTERE OG FAGLIGE KONSULENTER
PLAKATER
OPHAVSRET - HVAD MÅ MAN?
KOLOFON
Opret note
Åbn notesbog
Her på siden kan du få inspiration til, hvilke forudsætninger der skal være på plads på skolen og i undervisningen for at sikre en positiv inklusion af ordblinde og andre elever med læsevanskeligheder i almenundervisningen.
Artiklen
11 gode råd til inkluderende praksis med LST
er skrevet af Helle Bundgaard Svendsen, og giver en kort og praksisnær indføring i centrale pointer fra den ph.d.-afhandling, hun færdiggjorde i 2016 under overskriften
Teknologibaseret læsning og skrivning i folkeskolen
.
En af pointerne i Helle Bundgaard Svendsens ph.d. er, at ordblinde og andre elever med skriftsprogsvanskeligheder kan have brug for at spejle sig i gode rollemodeller. De fire film, som du og dine elever har adgang til på dansk.gyldendal.dk, er netop produceret med henblik på at bringe de positive fortællinger ind i klasseværelset og i undervisningen.
Se opslaget til eleverne
her
.
Mød Jakob og Rasmus
Jakob B. Svendsen er 20 år og ordblind. Jakob er udstyret med en it-rygsæk, har gennemgået en ungdomsuddannelse, og læser nu sit andet år på drømme-uddannelsen, psykologi.
Jakob har aldrig følt det som noget stort handicap at være ordblind - så længe han har sine hjælpemidler til rådighed.
Rasmus Østergaard er 22 år og ordblind. Det, at han er ordblind, blev opdaget forholdsvist sent, så Rasmus havde nogle svære år i skolen, hvor han ikke troede, at han duede til noget.
It-rygsækken har været Rasmus´ sikre vej til personlig succes, og han er nu i gang med en videregående uddannelse som maskinmester.
Jakob og Rasmus fortæller i filmene om deres erfaringer med at være ordblinde, og de viser eksempler på, hvordan de bruger LST som et helt naturligt redskab, når de læser og skriver.
ARTIKEL
Inkluderende praksis med LST
Tre værdifokuserede råd
Tre praktiske råd
Fem didaktiske råd
AT VÆRE ORDBLIND
Jakobs fortælling
Rasmus' fortælling
AT BRUGE LÆSE- OG SKRIVETEKNOLOGI
Jakobs strategier
Rasmus´ strategier
LÆS MERE OM LST
Litteraturliste
Teknologibaseret læsning og skrivning i skolen
Ordblindepatruljen rykker ud
Webinar om teknologibaseret læsning og skrivning v/Helle Bundgaard Svendsen
Elever bruger it-støtte til at udvikle deres egne læse- og skrivestrategier
It-støtte giver ordblinde bedre læseforståelse
Mange ordblinde elever anvender ikke it-støtte på trods af effekt
Elevernes opslag
{9B4E1EBE-A059-467A-A662-63A316561CC5}
{75057D3A-9BA6-4A65-988B-741BC15FC5F1}