Log ind
VÆRKTØJER
AnalyseCirkler
Værktøj til tekstanalyse
ArtLine
Tidslinje med kunstværker og forfattere
DanskLex
Opslagsværk med danskfaglige begreber
GenreUniverset
Zoom ind på danskfagets genrer
Notesbog
Dine egne noter samlet ét sted
SkoleTube
Direkte adgang til en lang række web 2.0-værktøjer




Af Jimmy Zander Hagen


Når du skriver en tekst, skriver du altid til en modtager. I nogle tilfælde kender du den person, du skriver til. Det er fx tilfældet, hvis du skriver til en ven/veninde eller et familiemedlem. Uden for skolen vil du dog ofte komme ud for at skulle skrive til personer, du ikke kender personligt, fx hvis du skal skrive en ansøgning eller et klagebrev. I de tilfælde må du gætte dig til, eller forestille dig, hvad der karakteriserer den ukendte modtager.
Dette skriveforløb handler om modtagerrettet kommunikation.

Uanset om du kender din modtager eller ej, så må du danne dig et billede af modtageren og indrette din skrivning derefter. Du skal også forestille dig situationen, som din tekst bliver læst i, og tage hensyn til den, når du skriver. Det vil du komme til at arbejde med i dette skriveforløb.

Følgende afsnit indgår i forløbet om modtagerrettet kommunikation:
  • Tag hensyn til modtageren
  • Skriftlige henvendelser til foreninger og myndigheder
  • Ansøgninger
  • Læserbreve