Log ind
VÆRKTØJER
AnalyseCirkler
Værktøj til tekstanalyse
ArtLine
Tidslinje med kunstværker og forfattere
DanskLex
Opslagsværk med danskfaglige begreber
GenreUniverset
Zoom ind på danskfagets genrer
Notesbog
Dine egne noter samlet ét sted
SkoleTube
Direkte adgang til en lang række web 2.0-værktøjer

NYT PÅ DANSK.GYLDENDAL.DK



Nyt område på portalen: Kommunikation
Fem nye forløb styrker elevernes digitale dannelse gennem arbejdet med fx kommunikationsanalyse, selvfremstillinger, ansigtsløs kommunikation, multimodale tekster og kollaborativt samarbjede.
Forløbene er tilrettelagt med afsæt i 21st. Century Learning Skills og de fire elevpositioner. 
Gå til forløbene 
  Ny plakat: Vær kildekritisk på nettet
Med plakaten kan eleverne hurtigt og nemt få en fornemmelse af, hvad det vil sige at være kildekritisk. Eleverne præsenteres for, hvad de konkret skal undersøge og tænke over, når de færdes på nettets mange forskellige websider.

Se plakaten her.
Plakaten kan bestilles gratis hos Gyldendal Uddannelse så længe lager haves.

 Søg på nettet NY introduktionsfilm: Vær kildekritisk på nettet
I tilknytning til forløbet Søg på nettet er nu en kort film, der introducerer begrebet kildekritik for elever.
Filmen kan med fordel ses som indleding til arbejdet med forløbet.
Se filmen her.
  Gode råd til inkluderende praksis
I artiklen 11 gode råd til inkluderende praksis med LST giver Helle Bundgaard Svendsen en kort og praksisnær indføring i, hvordan ordblinde og andre elever med læsevanskeligheder bedst inkluderes i almenundervisningen.
Gå til artiklen

Se også filmene om Rasmus og Jakob, som fortæller om at være ordblinde og viser, hvordan de bruger læse- skriveteknologi i deres hverdag.
Gå til filmene



Tag eleverne med på en rejse - Nye noveller og tematiske litteraturforløb
Gyldendal har i samarbejde med Århus 2017 og HAY-festival udgivet to antologier med noveller til børn og unge om at rejse skrevet af forskellige internationale forfattere.
På danskportalen stilles hele antologien Lige nu til rådighed med noveller målrettet de ældste klasser.
Find den i biblioteket her.

Til to af novellerne, som hver især repræsenterer to meget forskellige rejser, er der udarbejdet korte og fokuserede temaforløb til danskportalen.

Find forløbene her:
Det vi har mistet
#Parisjetaime 
 Giv historierne videre Fordybelse og innovation i dansk
I anledning af 50 års jubilæet for moderne dansk børne- og ungdomslitteratur skal eleverne sammen skabe opmærksomhed omkring moderne børnelitteratur på deres skole. De skal selv finde ud af, hvordan de vil gribe det an (fx lave en kampagne, en udstilling, en bog, et foredrag, et oplæsningsarrangement, lave anmeldelser, booktrailers og noget helt andet). Eleverne skal læse og fordybe sig i moderne danske ungdomsbøger, og de vælger selv bøger og forfattere i samarbejde med deres lærer. 

Forløb, støttende i-ark til innovationsprocessen samt lærerens udførlige lektionsplan er udarbejdet af Lisa Pind og Lonni Larsen, der begge underviser på Stengård skole i Lyngby og løbende holder kurser om innovation i grundskolen.
  Nyt forløb om billedkunstneren Martin Bigum
I dette forløb får eleverne en lille bid af Martin Bigums personlige kunsthistorie. Kunstneren er med hele vejen  gennem tekst, billeder, lyd og film. Eleverne kommer helt tæt på en nulevende kunstner med stor appel til målgruppen.
Gå til forløb

  Nyt forløb til skriftlig fremstilling
Med dette korte fokuserede forløb arbejdes der målrettet mod at blive dygtig til at skrive i novellegenren, som er en typiske genre til de afsluttende prøver.
Gå til forløb

  Jubilæum
I 1967 fik fem forfattere samme banebrydende tanke, der ændrede dansk børnelitteratur for altid. Tanken er enkel: Et barn er lige så meget værd som en voksen, og børnebøger er til for børn med respekt for deres liv, deres fantasi og deres verdenssyn. Den lille moderne spire er siden vokset til en skov af fantastiske børnebøger. Og det hele begyndte for 50 år siden.
Læs mere om, hvordan Gyldendal fejrer jubilæet for moderne dansk børnelitteratur på http://givhistoriernevidere.dk/skolen/

 Sidste tur Nyt hovedværksforløb
Læsningen af H.C. Branners novelle De blå undulater og Anita Krumbachs kortroman Sidste tur fører eleverne gennem et dybdegående arbejde med intertekstualitet, hvor analysefokus er på personerne og symbolerne.
Gå til forløb

 Når man forveksler kærlighed med en saks Nyt hovedværksforløb til 10. klasse
Gennem hovedværkslæsningen af en stærk ungdomsroman bringes eleverne gennem alle fortolkningsområdets faser. Udover det dybdegående undersøgende analysearbejde lægger forløbet op til et perspektiverende blik på ungdomslitteraturens væsen og funktion.
Gå til forløb

Læs litteratur med forståelse 

Nyt forløb til litteraturlæsning
Forløbet er til den inkluderende litteraturundervisning. Eleverne guides igennem fem stilladserede læsestrategier, som hjælper dem til blive bedre til at forstå litterære tekster. Arbejdet med de fem strategier er nøje tilrettelagt efter samme modellerende princip, hvilket gør det nemt for eleverne at arbejde med forløbet. Hensigten er, at eleverne skal blive så sikre i anvendelse af strategierne, at de kan bruge dem på egen hånd, hver gang de skal læse litteratur med forståelse.
Gå til forløb

 Monster Nyt hovedværksforløb
I forløbet om den illustrerede roman Monster inviteres eleverne ind i et rørende, dramatisk og eftertænksomt univers. Forløbet er struktureret, så der arbejdes aktivt med værket under selve læseprocessen og hver del efterfølges af et fagligt fokus.
Gå til forløb  
 Tove Nyt forfatterskabsforløb
Tove Ditlevsen er aktuel som aldrig før, og i dette forløb kan eleverne gå på opdagelse i Toves alsidige forfatterskab og aktualisere hendes tekster i forhold til egen livsforståelse. Tre tematiske nedslag i forfatterskabet kombineres med en dramatiserende og remedierende vinkel på teksterne, som tilsammen giver en ny og inspirerende tilgang til forfatterskabslæsning på tværs af genrer.
Gå til forløb

  Nyt forløb om lyrik
De helt unge lyrikere er i fokus i dette forløb. Med en æstetisk og oplevende tilgang til de lyriske tekster skal eleverne stifte fagligt bekendtskab med de unge stemmer, der er med til at tegne den lyriske scene i dag. Eleverne kommer til at perspektivere de lyriske udtryk til deres egen erfaringsverden og til brugen af sociale medier.
Gå til forløbet


Nyt forløb om noveller
I forløbet skal der arbejdes med tre nyere danske noveller. Eleverne lærer at læse og analysere på en fokuseret og tekstnær måde med afsæt i fem fokuspunkter for analysen – Fortæller, Tid og sted, Personkarakteristik, Tolkningsnøgler og Begivenhed og følger. Eleverne kan bruge tilgangen til analysearbejdet fremadrettet i læsningen af flere noveller og i forbindelse med prøverne.
Gå til forløbet
  Nyt forløb om 80´er-lyrik
Gennem fire nedslag i perioden præsenteres eleverne for markante stemmer fra 1980´ernes lyrikscene - bl.a. Michael Strunge, Søren Ulrik Thomsen og Pia Tafdrup.
Tekster og temaer perspektiveres løbende til vores egen tid og så læsningen bliver nærværende og meningesfuld for eleverne.
Tag eleverne med en tur tilbage til en tid med Punkere, engle og storbydigte.
Gå til forløbet 
 Brug stemmen Nyt forløb til undervisningen i mundtlighed
Forløbet Brug stemmen er tilrettelagt, så eleverne aktivt skal eksperimentere med og afprøve stemmens muligheder gennem en lang række øvelser. Forløbet arbejder især inden for kompetenceområdet Kommunikation og stiller skarpt på mundtlige tekster og den mundtlige formidling gennem både analyse og produktion. Forløbet understøttes af i alt 9 visuelt formidlende podcasts, som træner elevernes lytning. 
Gå til forløbet  
  Få gratis prøvelogin - Faglig læsning og masser af fagbøger
1. oktober 2015 udgav Gyldendal en omfattende fagbogsportal til 1.-10. klasse med bl.a. 100 fagbøger med indlæsning og lige til at læse på iPad, skriveværksted med forfatterkursus, anmelderredskab, SkoleTube-univers, læselog og meget mere.

Læs mere på www.fagbog.gyldendal.dk

Få en hurtig og nem introduktion til portalen ved at se videoen her.
  Filmlab - filmproduktion i dansk
I Filmlab kan I se film om at lave film, så I kan skyde genvej til jeres egne filmproduktioner. 

At lave film er ikke længere kun for de virkelig professionelle. I dag kan alle lave små film med udstyr, som vi allerede har: en smartphone eller en tablet og en computer. 
I kan lave realfilm eller animationsfilm og se film om faserne i filmprocessen og om de tips og tricks, I kan bruge undervejs for at gøre jeres film endnu bedre. Find også gode råd om udstyr, programmer og apps. 

Filmlab er udviklet af Nana Torp og Sidse Carstens og støttet af Det Danske Filminstitut.
  Nyt temaforløb
Er det ondskab, når vi går i krig? Er det ondskab at blende en guldfisk? Er mobning ondskab?
Gennem det danskfaglige arbejde med en feature, en novelle og en kortfilm kommer eleverne til at reflektere og filosofere over ondskab som fænomen i forhold til både kultur, medier og egen livsverden. Gå til forløb
 
  Flipped Classroom
Gå på opdagelse i det nye Flipped Classroom univers.
Her kan du finde videovejledninger der hjælper dig med at 'flippe' din undervisning og dermed frigøre mere tid. 
I videogalleriet finder du 30 præsentationsfilm til eleverne, du kan bruge direkte i undervisningen.
  Nyt hovedværksforløb: Pragtfuldt, Pragtfuldt!
Tag eleverne med ind i Mortens verden, som er alt andet end pragtfuld. For det er en verden fuld af druk, vold og fraværende voksne. Men også en verden, hvor der trods alt er mulighed for at udvikle sig og finde sig selv.
I det nye hovedværksforløb af Anne Sofie Kilian skal eleverne fordybe sig i Kim Fupz Aakesons seneste ungdomsroman Pragtfuldt, pragtfuldt!  Eleverne vil gennem den danskfaglige tekstanalyse møde en barsk udviklingshistorie der perspektiveres til ungdomslitteraturen som genre og ungdomslivet generelt. Gå til forløbet her.

Målstyret undervisning med portalen
Alle forløb på portalen er nu revideret ift. forenklede Fælles Mål. Hvert forløb understøtter den målstyrede undervisning med nye elevhenvendte læringsmål og forslag til tegn på læring. I alle forløb er udpeget de færdigheds- og vidensmål, der arbejdes henimod.

Find skabeloner til tegn på læring og tips til planlægning af en målstyret undervisning her

Kursus i søgning på nettet
Eleverne bliver klædt på til kildekritisk informationssøgning på nettet.
Forløbet er delt ind i tre faser: Søg! Vurder! Brug!, hvilket understøtter den proces, der ligger bag en grundig informationssøgning.
I tilknytning til kurset er tre parktiske cases, med hvert sit danskfaglige indhold og oplæg til præsentationsform.




Nyt spor på portalen: Aktiviteter
Ved siden af forløbene finder du og dine elever nu aktiviteter til danskfagets fire kompetenceområder - Læsning, Fremstilling, Fortolkning og Kommunikation. I de afgrænsede aktiviteter kan eleverne selv arbejde fokuseret og målrettet med en danskfaglig færdighed, fx fortæller/synsvinkel, argumentation eller genretræk.
De fleste aktiviteter er makkerarbejde, men der er også aktiviteter, som eleverne kan arbejde med individuelt eller i grupper. Hver aktivitet har en varighed på 45, 60 eller 90 minutter. Det gør dem velegnede til fordybelse, repetition, lektiecafe eller vikarmateriale. For hver aktivitet er der formuleret læringsmål i elevhøjde  og angivet et færdigheds- og vidensmålpar, der arbejdes hen imod.
Det moderne gennembrud
Med det nye periodeforløb tager vi fat på en af de mest centrale perioder i den danske kultur- og litteraturhistorie. En tid præget af debatter, frigørelse, opgør og forandringer - altsammen noget, som har stor betydning for den måde, vores samfund og kultur ser ud i dag.
Gennem fire afgrænsede forløb præsenteres eleverne for de vigtigste tendenser, forfattere, tanker og genrer fra perioden.
Hvert delforløb indeholder tydelige læringsmål, afsluttende evaluering og konkret perspektivering til elevernes egen omverdensforståelse.
Den digitale dimension er tænkt med gennem hele forløbet i form af indlæste tekster, film, lyd og billeder, der understøtter formidlingen.



 
Staveundervisning på portalen med flipped classroom
De nye staveforløb tager fat lige der, hvor eleverne i de ældste klasser erfaringsmæssigt kan have udfordringer med retstavningen. Hvert forløb sætter fokus på et højfrekvent stavemønster, fx nutids-r eller én eller to konsonanter.

Forløbene er tilrettelagt ud fra ideen bag "flipped classroom": Stavemønsteret gennemgås via korte, fokuserede videooplæg, der kan bruges til elevernes egen forberedelse eller som genopfriskning direkte i undervisningen.

Derefter øver eleverne sig i stavemønsteret via selvrettende opgaver og korte skriveopgaver inden for en konkret ramme. Hvert forløb afsluttes med en diktat med mange forekomster af det aktuelle stavemønster. Diktaterne findes på tre niveauer.

Elevernes resultater kan deles med læreren via det gratis site mitGyldendal, hvor læreren kan give direkte feedback på elevernes besvarelser.  

Forløbene er skrevet af Karina Brunsgaard Bek, der har mange års erfaring med undervisningen inden for vanskeligheder med skriftsproget. Gå til forløbene her.
  Nyt hovedværksforløb: Små frø
Hovedværksforløbet til den nyudgivne ungdomsroman Små frø af Mette Hegnhøj lægger op til intertekstuel fordybelse i de mange forbindelser mellem romanen og dens litterære forlæg, Herman Bangs novelle "Irene Holm" fra 1890.

Eleverne introduceres for begrebet intertekstualitet og sammenholder forløbet igennem de to tekster gennem læsning i læseteams.

Forløbet er skrevet af lærer og læremiddelforfatter Anne Sofie Kilian. Gå til forløbet her.
  Nyt genreforløb: Dokumentarfilm
I over et år havde et filmhold uhindret adgang til at følge dagligdagen på Ekstra Bladet. Det er der kommet en unik og kontroversiel dokumentarfilm ud af. 

I forløbet arbejder eleverne med fire klip fra filmen, og bliver derigennem introduceret for dokumentarfilmgenren og for undergenren den observerende dokumentar.

Forløbet indeholder et unikt interview med filmens instruktør Michala Krogh. Gå til forløbet her.
  Nyt hovedværksforløb: Minusmand 
Tobias og Ali er 15 år og venner. De kommer til at stå på hver sin side, da et skudopgør ryster det barske kvarter, de bor i. 

Minusmand er en bog om værdier, der sættes på prøve - og om unge mennesker, der forsøger at finde fodfæste i en forandret verden. 

Hovedværksforløbet lægger op til læsning i faste læseteams og med inddragning af kollaborativ skrivning til vidensopsamling og vidensdeling. Gå til forløbet her.
  Vores store bibliotek er opdateret!
Vinderne af seks kategorier i ÅretsPressefoto 2013/14 og den Oscarvindende kortfilm Helium findes nu i Biblioteket.
 

Nye redskaber
Analysecirklerne er udvidet med en PressefotoCirkel og en RomanCirkel.




Vignet til forløb om hovedværket Arangutang
Nyt hovedværksforløb: Arangutang
Inviter eleverne med på 16-årige Siggas rejse fra barn til voksen. Arangutang er en velfortalt, morsom og gribende roman om Sigga, der rejser ud for at finde ind - til sig selv og til sandheden om verden omkring hende. Romanen er skrevet af Sanne Munk Jensen, der senest har skrevet Dig og mig ved daggry sammen med Glenn Ringtved.

EKSTRA: Læreren har adgang til at læse hele romanen online.

Gå til forløbet her.

Nye titler i "Gyldendal præsenterer"
Få adgang til ekstramateriale og eksklusive læseprøver på Han af Eva Tind, Knud, den Store af Hanne-Vibeke Holst og vinderen af Nordisk Råds Litteraturpris Profeterne i Evighedsfjorden af Kim Leine.
Gyldendal præsenterer" er et ekstra tilbud til dansklærerens egen læsning, hvor vi i samarbejde med Gyldendals skønlitterære redaktion præsenterer nye titler på bogmarkedet.
Se disse – og mange andre – titler her.
Nyt genreforløb: Pressefoto
Pressefotoet er en øjenvidneberetning, der referer til den verden, der omgiver os nu og her, og er derfor en appellerende genre, som giver et godt afsæt for at styrke elevernes omverdensforståelse.
I forløbet skal eleverne arbejde billedanalytisk med et udvalg af prisvindende pressefotos, og klassen har mulighed for at deltage i konkurrencen Årets ElevFoto 2014.
Forløbet er tilrettelagt som et tværfagligt samarbejde mellem dansk og samfundsfag, og man kan arbejde samfundsfagligt med billederne på samfundsfag.gyldendal.dk.
Gå til forløbet her
Nyt hovedværksforløb: Soldater græder ikke
Elektras far er meldt savnet i Afghanistan, men med hans gamle hjelm på hovedet er hun beskyttet mod alt ondt. Også da hun bliver fjernet fra moren og kommer til børnehjemmet Solsikken. Her møder hun en gruppe unger, der også har mærket bagsiden af livet. Sammen stikker de af og tager ud på en vild rejse for at finde ud af, hvad der i virkeligheden er sket med Elektras far ...
Romanen er velegnet til hovedværkslæsning i 7. klasse.
Gå til forløbet her.

Nyt forløb: Billedfortællinger
Vi er omgivet af billeder, som fortæller historier og formidler budskaber. Når billeder kombineres med tekst, bliver indholdet endnu mere komplekst. I det nye genreforløb om billedfortællinger til 7.-8. klasse klædes eleverne på til at forholde sig til og analysere billedfortællinger, ligesom de selv skal producere deres egne fortællinger.
Gå til forløbet her.

Nyt forløb: Yahya Hassan
FEM BØRN PÅ RÆKKE OG EN FAR MED EN KØLLE
Sådan lyder første linje i Yahya Hassans debutdigtsamling, som har taget landet med storm.
Forløbet er fokuseret omkring et udvalg af digte om barndommen og den tidlige ungdom - digte, som handler om skolegang og det nære familieliv (eller mangel på samme), og som derfor rumme ret umiddelbart identifikationspotentiale hos eleverne.
Efter analysearbejdet, lægger forløbet op til, at debatten bringes ind i klasserummet. Digtene læses ind i den kontekst, der er opstået omkring dem, og den skal eleverne forholde sig til.
Gå til forløbet her.

Nyt hovedværksforløb: Dig og mig ved daggry
Ny stor ungdomsroman af Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtved. En fortælling om tilfældigheder, misforståelser, svigt og tilgivelse. Og om at elske så vildt og meningsfyldt, at det er værd at dø for.
Forløbet arbejder med en kollaborativ indgang til litteraturlæsningen, hvor eleverne organiseres i team.
EKSTRA: Læreren har mulighed for at læse hele romanen online.
Gå til forløbet her.

Nyt til dansklæreren: "Gyldendal præsenterer"
"Gyldendal præsenterer" er et ekstra tilbud til dansklærerens egen læsning, hvor vi i samarbejde med Gyldendals skønlitterære redaktion præsenterer nye titler på bogmarkedet. Få adgang til ekstramateriale og eksklusive læseprøver på bl.a. den helt nye Ib Michael roman Himlen brændte, digte af Yahya Hassan og Kaspar Colling Nielsens nye roman Den danske borgerkrig 2018-24.
Se de første titler her.

Nyt hovedværksforløb: Hell man
Sanne Søndergaards roman Hell man fra 2012 er den barske fortælling om Thor, der går i krig i håbet om at finde en fremtid. En rigtig "drengeroman". Forløbet arbejder med en kollaborativ indgang til litteraturlæsningen, hvor eleverne organiseres i læseteam.
Forløbet indeholder også en læseprøve af romanens første kapitler.
Gå til forløbet her.
Temaer i verdenslitteraturen Nyt temaforløb: Temaer i verdenslitteraturen
Med udgangspunkter i tekster fra Iran, Japan og Somalia arbejdes der med, hvordan vi gennem litteraturen kan få indsigt i forskellige kulturer og værdisæt.
Gå til forløbet her.
Musikvideo  Genreforløb om musikvideo er opdateret med nye videoer
Gå til forløbet her.