Log ind
VÆRKTØJER
AnalyseCirkler
Værktøj til tekstanalyse
ArtLine
Tidslinje med kunstværker og forfattere
DanskLex
Opslagsværk med danskfaglige begreber
GenreUniverset
Zoom ind på danskfagets genrer
Notesbog
Dine egne noter samlet ét sted
SkoleTube
Direkte adgang til en lang række web 2.0-værktøjer



Af Marie Dahl Rasmussen

 

I dette forløb skal du arbejde med digte. Du skal både læse dem og producere dem. Digte kommunikerer til os, men de gør det på en anden måde end fx en fysikbog. Digte udtrykker ofte sansninger, stemninger og følelser, og i digte kan man lege og eksperimentere med sproget. Med digte kan vi blive opmærksomme på ord og sætningers mange betydninger og særlige lyd.

 

Du skal bruge alt det, du i forvejen ved om analyse af tekster, når du i dette forløb arbejder med at analysere fx fortællerforhold, billedsprog og komposition i digte. Undervejs kommer du til at producere mange små tekster, noteark og andre produktioner. Dem skal du gemme i din refleksionslog og bruge i den afsluttende evaluering.

Refleksionslog i forløbet

Undervejs i arbejdet med dette forløb skal du bruge en refleksionslog. En refleksionslog er din egen samling af noter og produkter, som du udarbejder igennem forløbet. Refleksionsloggen skal altså afspejle, hvad du laver, og hvad du lærer af arbejdet.

En refleksionslog kan være en mappe på computeren, en fysisk samlemappe eller fx en Padlet, hvor du kan samle noter, billeder, links og meget mere.

Refleksionsloggen indgår som evaluering af dit udbytte af arbejdet med bogen.